الأربعاء، أبريل ١٨، ٢٠٠٧

إلى من ملكت قلبي

و فين هالقا حبيب زيك و أجيبه منين
*
*
و بعد ما حلمي صار حلمك أسيبه لمين
*
*************
*
دا أنا عشت العذاب قبلك بقالي سنين
*
*
دا أنا الفرحة مخاصمة القلب ويَّا العين
*
*
دا أنا الضحكة مفارقة عيوني و الخدين
*
*
دا أنا القلب اللي عاش حسرة و نار و أنين
*
*
و بعد ما أملي ضاع مني في غمضة عين
*
*
و بعد ما يأسي ضيعني و فاتني حزين
*
*
ظهرتي في لحظة يا ملاكي و همّا يومين
*
*
طرحتي في قلبي بحنانك أمل و اتنين
*
*************
*
أنا بكرة هازور والدك بشوق و حنين
*
*
و هاطلب منه إيد بنته و نور العين
*
*
عشان أرضي النبي طه نبينا الزين
*
*
و هاحمد ربنا و اشكر ليوم الدين
*
*
و أغني في يوم ما نتلاقى بين الحاضرين
*
*
أنا ظافر أنا ظافر بذات الدين
*
*
*
************
كتبتها امبارح بالليل
******************
د/ عمرو كمال

3 تعليقات:

في ٨:٣٧ م , Blogger Dr cool بادّن في مالطا يقول...

يا جماعة حد يقترح عليا عنوان للقصيدة دي

مش عارف أسميها إيه

و ياريت طبعاً تقولوا رأيكم فيها

 
في ١:٤٤ م , Blogger حماس يقول...

إستغربت فعلا ان حضرتك مش كاتب ليها اسم

واحترت زى حضرتك فى اسمها لكن طالما حضرتك طلبت المساعدة يبقى لازم نتصرف ونساعدك

خطر فى بالى اسمين

الاول:شوق وحنين بعد ألم وأنين

(طويل ده مش كده بلاش)

التانى:إلى من ملكت قلبى


او حضرتك قولنا إختيارات

 
في ٢:٥٨ م , Blogger Dr cool بادّن في مالطا يقول...

طيب خير

يبقى القول قولك يا فندم

الاسم الثاني ( إلى من ملكت قلبي )

أنا مش هاختار الاسم الأول لسببين

الأول إنه فعلاً طويل

الثاني إني مش عايز أحط كلمات الألم في اسم القصيدة لأنها قصيدة بتعبر عن الفرحة ، أنا صحيح ذكرت فيها كلام عن الألم بس ده كان لتوضيح قيمة السعادة الحالية بعد الألم ده ، فبالتالي الألم مش هو الأصل في القصيدة .


لأني فعلاَ سعيد أوي اليومين دول .
بالرغم من إني داخل على امتحانات الباطنة ، يعني المفروض أكون بافكر في الانتحار دلوقتي ، لكني مقبل أوي على الحياة ، و نفسي ربنا يتمم لي هذه السعادة و يديمها عليَّ



يا رب تمم لي سعادتي و أفضل في السعادة دي على طول .

 

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية